Центр политической информации "Дата"
WWW.DA-TA.COM.UA
   «»
СТАТТЯ: Підготовка та проведення телевізійного інтерв’ю кандидата

            Для того, щоб телевізійне інтерв’ю спрацювало на користь кандидата, а не зашкодило йому, слід враховувати відповідні особливості телебачення як засобу масової інформації. Кандидата будуть бачити й чути, він з’явиться на кольоровому екрані. В цьому є як переваги, так і недоліки. Перевага полягає в тому, що виборці сприйматимуть «живу» людину – не безтілесний голос (як під час радіоінтерв’ю) і не надруковані на папері слова (як в інтерв’ю пресі). Це значно розширює арсенал засобів впливу на аудиторію. Недоліком телебачення є те, що від камери важко приховати бодай найменші жести, навіть злегка підняті брови. Все це побачать глядачі. Більше того, повністю «відредагувати» міміку та жестикуляцію кандидата не вдасться навіть у запису, не кажучи вже про прямий ефір.

 

Стосовно доцільності проведення інтерв’ю у прямому телевізійному ефірі справедливою є порада, яку ми давали щодо радіоінтерв’ю. Погоджуйтесь на прямий ефір лише тоді, коли ви впевнені у власному кандидаті: його ораторських здібностях, вмінні триматись перед камерою, спілкуватись з людьми. За наявності сумнівів краще не ризикувати.

 

Найбільш складним є формат дебатів. Приймати запрошення на дебати радимо лише добре підготовленому кандидату. Невдалі експерименти з такими шоу можуть бути згубними для іміджу кандидата.

 

Вибираючи телеканал для розміщення платної агітації або «джинси», дотримуйтесь такого правила: максимальна ефективність в розрахунку на кожну сплачену гривню. Це означає, по-перше, що аудиторія каналу має збігатись з групою виборців, на підтримку яких розраховує кандидат. По-друге, імідж каналу повинен підтримувати бажаний імідж кандидата. По-третє, час виходу в ефір має сприяти охопленню якомога більшої кількості глядачів. По-четверте, у каналу мають бути технічні можливості для реалізації вашого задуму.

 

Якщо інтерв’ю не є оплаченим (тобто кандидат отримав запрошення з ініціативи телеканалу), прес-секретар має дізнатись, хто є ініціатором створення програми, яким буде формат, перелік запрошених, основні теми бесіди тощо. Проаналізуйте перспективи участі кандидата в програмі з погляду ризику/користі для його іміджу.

 

Прийнявши рішення щодо запису інтерв’ю, обговоріть з відповідальним працівником каналу всі подробиці: коли відбудеться запис, скільки він триватиме, який відеоряд буде використовуватись, які теми обговорюватимуться тощо.

 

Радимо зробити пробний запис й «чорновий» монтаж. Аналіз цього матеріалу дозволить вам побачити помилки та внести відповідні корективи, зокрема, в поведінку кандидата. До того ж, кандидат матиме змогу звикнути до ведучого, його стилю ведення бесіди. Для кандидата це добра нагода попрактикуватись й сформулювати в ході розмови ключові послання. Під час запису не намагайтесь повністю відтворити «репетиційну» бесіду, інакше може здатись, що ви завчили відповіді напам’ять.

 

Відважившись на інтерв’ю в прямому ефірі, слід перевірити в сценарії, чи правильно записана ключова інформація про кандидата: ім’я, місце роботи, найменування виборної посади, на яку він претендує тощо. Кандидат не повинен виправляти помилки ведучого в ході бесіди. Якщо плануються титри, слід також перевірити точність інформації в них.

 

Не готуйте кандидату багатосторінкові шпаргалки, не давайте йому з собою купу паперів. Єдина шпаргалка, яку можна дозволити собі під час телезйомки – картка з записом 3-4 ключових тез (послань, які кандидат повинен донести до аудиторії). Таку картку можна взяти лише тоді, якщо кандидат не може обійтись без неї. Навіть в цьому разі беріть її лише для впевненості. Не тримайте її в руках, покладіть на стіл. Не зазирайте в неї часто (доведеться відводити очі).

 

Одяг

            Приділіть належну увагу одягу кандидата. Костюм має відповідати тому образу, в якому кандидат повинен з’явитись перед аудиторією. Можливо, за задумом штабу, кандидат має виглядати професіоналом, можливо, ви хочете, щоб він справив неформальне враження. Мета визначає вибір одягу. Застерігаємо вас від нав’язування кандидату образу, абсолютно чужого для його характеру та стилю. Ідея з’явитись перед молодіжною аудиторією в одязі спортивного стилю може здаватись перспективною, але ви ризикуєте зробити посміховисько з кандидата, який в реальному житті такий одяг не носить.

 

Кандидат повинен почуватись комфортно в тому одязі, який вибрано для інтерв’ю. Не радимо одягати абсолютно нові костюм та взуття. Якщо людина не звикла до одягу, вона трохи нервується та почувається напружено. Краще відмовитись від екстравагантних кольорів, дизайнерських окулярів, масивних прикрас та інших аксесуарів, які відволікатимуть увагу глядачів від кандидата (це зауваження більш актуальне для кандидатів жіночої статі).

 

Крім того, одяг кандидата не повинен контрастувати з обстановкою (інтер’єром студії, костюмом ведучого). Колір костюму також має значення. Слід уникати одягу у смужку, клітину, чорно-білого та блакитного.

 

Якщо кандидат носить окуляри, попередьте про це працівників студії. Світло має бути виставлено таким чином, щоб окуляри не утворювали відблисків. Слід пам’ятати, що з’явившись у кадрі в окулярах, не слід їх знімати до кінця передачі. Таким чином можна «зламати» образ кандидата.

 

Грим краще залишити фахівцям телеканалу. Не відмовляйтесь від гриму. Це дозволить уникнути некрасивих відблисків від обличчя.

 

Міміка та жестикуляція

Слід пам’ятати, що «мова тіла» має відповідати словам кандидата. До того ж, жестикуляція повинна справляти позитивне враження: спокійної впевненої в собі людини.

 

Не варто відводити очі від обличчя ведучого протягом всієї бесіди. Слідкуйте за руками: їх можна вільно розташувати на столі або опустити. Не допускайте різкої зміни положення рук, вони мають залишатись спокійними. Постукування по столу, пересування предметів можуть відволікти увагу глядачів. Ще гірше враження справляє «закручування рук у вузол»: перехрещення їх на грудях, перехрещення пальців тощо. Не слід також класти ногу на ногу. Такі рухи створюють враження, що людина почувається невпевнено або замерзла.

 

Розмова з ведучим має бути невимушеною. Сидіть спокійно та посміхайтесь тоді, коли це доречно. Кандидат має сидіти комфортно, щоб поза була невимушеною. Приділіть час вибору відповідних меблів, відрегулюйте висоту крісла тощо.

 

Навіть якщо на столі є пляшки з водою, краще не пийте її під час розмови. Вам доведеться робити відволікаючі рухи. До того ж, наливши воду в склянку, ви час від часу механічно робитимете ковтки. Це є недоречним.

 

Після завершення розмови в прямому ефірі залишайтесь на місці, будьте доброзичливі, посміхайтесь ведучому. Зберігайте це положення, поки вам не скажуть, що зйомка завершена, або поки ведучий не підведеться. Іноді, вважаючи, що інтерв’ю вже завершено, людина розслабляється, крутить головою, відволікається. Дехто запитує, чи можна вже йти, цікавиться, чи добре все пройшло. Пам’ятайте, що ці недоречні слова можуть почути глядачі.   

           

Реакція на камеру

            Кандидат не повинен звертати увагу на камеру. Помилка новачків – стежити очима за пересуванням камери. Це відволікає їх від розмови, заважає зосередитись. До того ж, кандидат відводить очі, що справляє негативне враження: він виглядає невпевненим й навіть справляє враження людини, яка каже неправду. Уявіть, що крім вас і ведучого в студії нікого немає, й спілкуйтесь лише з ним. Не з камерою, не з оператором, не з освітлювачем.

 

Слово до штабів опозиційних кандидатів

            Керівники кампанії опозиційного кандидата мають усвідомлювати, що фахівці телекомпаній здатні зробити «опудало» навіть з симпатичної людини та вправного оратора. Причому таке перетворення є можливим навіть без монтажу. Будьте уважні під час записів (ефірів), що здійснюються за бюджетні кошти. Та навіть оплачену вами зйомку можуть зіпсувати під тиском або за допомогою грошей конкурентів.

 

У разі, якщо прес-секретар кандидата знається на особливостях телевізійного виробництва, він простежить за всім сам. Якщо ж такий фахівець у штабі відсутній, майте на увазі принаймні найбільш поширені «фокуси». Найчастіше застосовують такі прийоми.

 

1. Кандидата знімають знизу (так званий ракурс «поза пам’ятника»). Людина виглядає занадто монументальною та зарозумілою.

2. Кандидата знімають трохи зверху, змушуючи його дивитись в камеру ніби з-під лоба або трохи збоку. Щоб не казав кандидат в цей момент, у глядача складається враження, що той хитрує або невпевнений у власних словах.

3. Обличчя кандидата показують невиправдано крупним планом. Ще гірше, якщо камера «наїжджає» лише на нижню частину обличчя. Таким чином аудиторію відволікають від суті виступу на оцінювання стану шкіри, зубів, гриму виступаючого тощо. Глядачі сприймають кандидата як «державну людину» та усвідомлюють зміст промови лише тоді, коли його знімають на нейтральному середньому плані.

4. Коли кандидат робить найважливіші за змістом, емоційно сильні заяви, камера замість нього показує ведучого, зал або якісь предмети. Увага «перемикається» на нове зображення, тому глядач відволікається від суті заяви.

5. Зображення кандидата розташовують не по центру кадру, а ніби зсувають трохи вліво. Це відомий психологічний прийом: переміщення зображення в «зону серця» глядача викликає в нього тривогу.

6. Якщо програма проходить у форматі бесіди з ведучим, кандидата розташовують таким чином, щоб глядачі бачили його профіль. В такий спосіб створюється враження, що герой передачі є другорядною особою, зменшується його значимість, зображення стає «пласким». Виграшним є розташування анфас трохи боком.

7. Кандидату пропонують місце між двома ведучими, які по черзі звертаються до нього із питаннями. Кандидат змушений постійно крутити головою, що також відволікає глядача від теми розмови та створює враження, що герой програми є другорядним персонажем.

 

Якщо формат передачі передбачає присутність в студії кількох кандидатів, уважно слідкуйте за діями телевізійників під час виступів кандидатів від влади. Якщо під час виступу вашого кандидата світло посталять іншим чином, суттєво змінять ракурс зйомки, пересунуть мікрофон тощо, швидше за все це означає, що зображення вашого кандидата навмисно погіршують. Слід визнати, якщо йдеться про агітацію за бюджетні кошти, шансів вплинути на працівників телеканалу дуже мало. Якщо ж запис оплачений з виборчого фонду, втручайтесь та не дозволяйте операторам псувати «картинку».

 

 

Автор: Олександра Хрістофорова

сторінка Facebook

канал YouTube

 

 

 


 

Подпишитесь на рассылку семинаров и тренингов, если

- Ваша цель - быстро подготовить адекватный персонал для политической кампании

Ваша цель - стать профи политконсалтинга

 

 


<<назад
Центр политической информации "Дата"
info@da-ta.com.ua
WWW.DA-TA.COM.UA