Центр политической информации «ДАТА»
суспільно- політичні проекти
прикладні наукові освітні




Стаття: Друковані агітаційні матеріали кандидата
Існує кілька видів друкованих агітаційних матеріалі, кожен з яких має свої особливості. В якості друкованої агітації використовують календарі (кишенькові та настінні), листівки різного формату, буклети, плакати тощо. Окрему групу складає поліграфія для розміщення на зовнішніх рекламних носіях, яку в даній статті буде залишено поза увагою.
               Надруковану на папері агітацію для зручності розділимо на типи. Зазначимо, що подані характеристики не є класичними визначеннями і застосовуються виключно для зручності опису роздаткової політичної агітації в цій статті.
1.       Флаєр - двосторонні кольорові (не менш як 3 кольори) роздаткові друковані матеріали невеликого формату (не більше за А5 – 148 х 210 мм), виготовлені поліграфічним способом. До цього типу віднесемо і кишенькові календарі.
2.       Листівка – односторонні або двосторонні чорно-білі або у 2 кольори роздаткові друковані матеріали як правило формату А4 – 210 х 297 мм (рідше – А5). Можуть виготовлятись як поліграфічним способом, так і за допомогою офісної копіювальної техніки.
3.       Буклет – двосторонні роздаткові чорно-білі або кольорові друковані матеріали. Формат у розгорнутому вигляді А4 або А3. Складається у 2 або 3 рази різним чином. Можуть виготовлятись як поліграфічним способом, так і за допомогою офісної копіювальної техніки.
4.       Плакат – односторонні кольорові (не менш як 3 кольори) друковані матеріали формату А1 – 594 х 841 мм, А2 – 420 х 594 мм або А3 – 297 х 420 (рідше - А4). Виготовляються переважно поліграфічним способом на цупкому папері. Призначені для розміщення на якомусь носії (дошка, стіна тощо). До цього типу віднесемо також настінні календарі великого формату.
 
               Загальні вимоги до друкованих агітаційних матеріалів:
1.       Текст не повинен містити орфографічних, пунктуаційних та стилістичних помилок. Слід писати зрозумілою мовою, уникати спеціальної термінології та інших незрозумілих широкому загалу слів, не зловживати складними реченнями.
 
2.       Агітаційний текст за змістом не повинен суперечити заявленій програмі кандидата та зробленим раніше заявам.
 
3.       Не слід розміщувати у друкованих матеріалах без обробки тексти, створені для промов кандидата.
 
4.       Ретельно перевіряйте текст на наявність фактологічних помилок та формулювань, які допускають подвійне тлумачення.
 
5.       Текст роздрукованого макету варто перечитати кілька разів. Переконайтесь, що через недостатні береги не зникли крайні літери, що весь текст помістився, що підписи відповідають фотографіям, що немає помилок друку тощо.
 
6.       Графіка повинна бути якісною. Якщо зображення має бути чітким, не розтягуйте до потрібних розмірів графічні елементи невеликої роздільної здатності.
 
7.       Виготовляючи або вибираючи фото кандидата, беріть до уваги особливості сприйняття таких зображень.
 
7.1.    На офіційному фото (таке, як подається для реєстрації) кандидат має виглядати приязно. Деякі професійні фотографи називають такий вираз обличчя «посміхнутись очима». Запросіть для фотографування професіонала. Знайти його одразу не завжди просто, але необхідно. Порадьте кандидату під час фотографування уявити на місці фотографа з камерою когось з дорогих йому людей і подивитись на цю людини з теплотою. Зрозуміло, що кандидат має таке обличчя, яке має. Неможливо сховати глибокі зморшки, родимі плями або прибрати зайву вагу. Але вираз обличчя змінити можна і треба. Фотографії, на яких кандидат виглядає переляканим, похмурим, злим тощо не підійдуть. Доведеться відмовитись також від фото, на якому кандидат сяє «голлівудською» посмішкою. Практика показала, що пересічний український виборець сприймає оточуючу дійсність не дуже оптимістично, тому «занадто усміхненого» кандидата сприймають негативно. Слід враховувати також традиції радянського періоду: на офіційному знімку посміхатись вважалось недоречним. Чим більш консервативними є погляди жителів відповідної місцевості, тим більш негативно вони сприймуть офіційне фото, на якому кандидат широко посміхається.
 
7.2.    Використання програм для редагування фотознімків стало дуже популярними. Ви можете застосовувати їх для поліпшення якості знімку (покращити контрастність, прибрати непотрібні тіні, вирівняти колір обличчя тощо). Але застерігаємо вас від радикального «редагування» обличчя кандидата («омолодження», прибирання глибоких зморшок, зменшення вух тощо). Таке можна робити лише в тому випадку, якщо ви взагалі не плануєте зустрічі кандидата з виборцями. В усіх інших випадках різниця між живим кандидатом та його зображенням буде надто помітною та викличе у виборців почуття гумору, яке спрацює проти кандидата.
 
7.3.    Грим кандидата на портретному знімку має бути непомітним. Кандидатам-жінкам радимо не вибирати тіні та помаду яскравих кольорів. Якщо є можливість, проконсультуйтесь з візажистом, який робить макіяж для фотографування. Він порадить макіяж, який на фото справлятиме потрібне враження. Чоловікам слід бути дуже обережним з гримом. Навіть на портретних знімках деяких чоловіків - кандидатів на пост Президента України (вважаємо, що з ними працюють фахівці високого рівня) помітно, що їх губи підфарбовані, а обличчя припудрені. Слід пам’ятати, що чим старше шкіра, тим важче зробити грим непомітним. Не варто казати, що помітний макіяж на обличчі жінки, навіть ділової, сприймається виборцями як належне. Сліди ж гриму на обличчі політика чоловічої статі здатні погіршити його сприйняття виборцями більше, ніж нездоровий колір обличчя.
 
7.4.    Для агітації, виготовленої за рахунок виборчого фонду, краще використовувати менш формальні зображення кандидата. Варто зробити знімки на робочому місці, на нарадах, з виборцями, в сімейному колі, під час занять спортом тощо. При цьому слід застерегти від типових помилок:
1) сидячи за столом, кандидат сутулиться та піднімає плечі;
2) спираючись на щось, кандидат схрещує пальці, утворюючи «подвійний кулак», ще гірше, якщо він заслоняє ними нижню частину обличчя;
3) стоячи або сидячи кандидат схрещує руки на грудях, відгороджуючись від оточуючих;
4) кандидат у розслабленій позі «розвалився», сидячи у кріслі або на дивані;
5) стоячи кандидат тримає стиснуті в кулаки руки вздовж тіла або складає їх, як футболіст у стінці під час виконання штрафного удару;
6) кандидат спирається на край столу (як правило, на стіл президії) обома руками, нахиляючись при цьому вперед.
Зображення має бути динамічним. У статичній позі (за столом або біля трибуни) спина має бути прямою, але не напруженою, руки на столі, простягнуті вперед, з напіввідкритими долонями. Якщо кандидат стоїть, його поза також повинна бути відкритою по відношенню до аудиторії: не напружені ноги на звичайній відстані одна від одної (не слід ставити ноги на ширину пліч або ширше, бо така поза виглядає загрозливо), спина пряма, руки розгорнені долонями до аудиторії.
 
7.5.    Звертайте увагу на одяг кандидата, в якому його сфотографовано. Костюм не повинен виглядати занадто дорогим. Неприйнятним для використання слід вважати знімки, де кандидат в недешевому одязі сфотографований поряд з виборцями, які вбрані помітно скромніше.
 
7.6.    Фото кандидата з родиною і друзями не слід робити у фешенебельних інтер’єрах, на дорогих курортах тощо.
 
7.7.    Якщо знімки є не студійними, а репортерськими, звертайте увагу на оточення. Йдеться як про вираз облич людей (сумний, скептичній, роздратований тощо), так і про предмети (стенди на кшталт «Обережно епідемія!» за спиною кандидата, поламані стільці тощо).
 
7.8.    Не намагайтесь зробити знімки в неприродній для кандидата обстановці. Так, якщо він в реальному житті не займається спортом, відповідний постановочний знімок виглядатиме дивно, якщо не кумедно. Так само, як урбанізований кандидат «у власному саду». Серед виборців обов’язково знайдуться справжні садоводи-любителі, які побачать невідповідності.
 
8.       Текст та зображення мають нести однакове повідомлення. Наприклад, перша сторона листівки містить аналіз актуальних проблем та загроз, друга – положення програми, спрямовані на вихід з кризового стану. Зображення кандидата (ділового, уважного, компетентного) та знак кампанії повинні бути на другій стороні. На першій стороні можна розмістити фото, що символізує проект майбутнього (згідно програми).
 
9.       Погляд людини, як правило, спрямований від лівого кута вниз, основні частини повідомлення розміщують таким чином, щоб ніби переносити увагу з одного елементу на інший. Враховуйте це, розташовуючи графіку та текст.
 
10.   Один бік друкованого матеріалу повинна містити лише одне велике зображення, яке, за вашим задумом, має привернути увагу. Недопустимо розміщувати 2 або більше рівноцінних за значенням зображень на одному аркуші. У разі потреби використовуйте буклет, кожен елемент якого є логічно самостійним та сприймається окремо.
 
11.   Вибір кольорів залежить, по-перше, від того, чи було затверджено офіційні кольори кампанії, по-друге, від того, чи звертаєтесь ви до емоцій або до розуму виборців. Як відомо, агітація, орієнтована на емоції людей, виконується у теплій гамі (червоний, помаранчевий, жовтогарячий кольори). Якщо агітацію адресовано виборцям, які «голосують розумом», макет слід виконувати у холодній гамі (синій, білий, сірий, зелений кольори). Якщо кольори кампанії затверджені, вони мають використовуватись в усіх агітаційних матеріалах. Відступати від них не слід ні в розрахунку на окрему групу виборців, ні з естетичних міркувань.
 
12.   Якщо затверджено шрифт кампанії (наприклад, ним виконано знак кампанії), для написів великими літерами слід використовувати саме його.
 
13.   Дотримуйтесь правила: чим нижче рівень доходів в окрузі, тим дешевше має бути поліграфія кандидата. Якщо у Києві повнокольорові глянцеві буклети буде сприйнято належним чином, то у невеликих селах Київської області вони можуть викликати роздратування. Навпаки, з кандидата, чиї листівки, виготовлені на сірому папері кустарним способом, у Києві кепкуватимуть.
 
               Розглянемо особливості підготовки агітаційних матеріалів кожного типу.
Флаєр
               Мета. Слід застосовувати, щоб покращити впізнавання кандидата та/або повідомити виборцям головне гасло кампанії чи основні положення програми (викладені стисло). Можна використовувати як носій послання кандидата до виборців (привітання зі святом, агітаційний лист за підписом кандидата тощо). Обсяг такого послання не повинен перевищувати 70-80 слів (включаючи звернення та підпис). Підходить також для запрошення виборців голосувати (від імені кандидата) та стислого нагадування процедури голосування.
               Формат. Може мати як книжковий, так і альбомний формат. Частіше все ж виготовляються флаєри книжкового формату.
               Графіка. Варто розмістити знак кампанії та фотографію кандидата. Якщо флаєр має вигляд привітання зі святом, замість портрету кандидата, на одній стороні розміщують вітальну листівку (з 8 березня, з Днем Перемоги, з Новим роком тощо). Для флаєра з гаслами або зверненням кандидата слід вибирати його офіційне фото або знімок в діловій обстановці.
               Колір. Принаймні одна сторона флаєра має бути повнокольорова. Наприклад, фото кандидата кольорове, тест звернення надрукований чорним шрифтом.
               Додаткові коментарі. Флаєр повинен мати достатньо «повітря» (достатній розмір шрифту, інтервал між рядками та графічними елементами тощо). Це покращить сприйняття тексту та графіки. Краще виготовляти флаєри поліграфічним способом.
 
Листівка
               Мета. Слід застосовувати, щоб познайомити виборців із програмою та поглядами кандидата з актуальних питань. Може використовуватись для полеміки з іншим кандидатом. У листівці можна роз’яснити виборцям процедуру голосування.
               Формат. Як правило має книжковий формат. Текст краще розташовувати у два стовпчика або блоками, щоб полегшити сприйняття. Допустимий досить великий обсяг тексту – до 3,5 тис. знаків з пробілами на одній стороні формату А4.
               Графіка. Обов’язково слід розмістити знак кампанії. Фотографію кандидата – залежно від змісту. Так, поряд з програмою має бути принаймні одне зображення кандидата. Якщо ж листівка містить полеміку, розміщення фото кандидата не завжди виправдане. Інші графічні елементи також залежать від змісту. Наприклад, для роз’яснення процедури голосування доцільно використати зображення виборчого бюлетеня відповідного кольору.
               Колір. Може бути чорно-білою або кольоровою (2 або більше кольорів). Для чорно-білої листівки фотознімки слід обробити так, щоб вони добре виглядали.
               Додаткові коментарі. Не перевантажуйте листівку текстом. Вибирайте достатньо крупний шрифт (не менше 12). Листівки можуть виготовлятись як поліграфічним способом, так і на копіювальній техніці в штабі. Все залежить від наявності коштів, запланованого тиражу, потужності власного обладнання тощо.
 
Буклет
               Мета. Слід застосовувати, щоб ознайомити виборців з біографією, програмою та поглядами кандидата з актуальних питань. Може містити невелике інтерв’ю кандидата або його звернення до виборців.
               Формат. Як правило має альбомний формат. Аркуш складається пополам або в три складення. Кожен блок має містити завершений фрагмент тексту та/або графіки.
               Графіка. На першій сторінці слід розмістити знак кампанії. Наступні фрагменти повинні містити різні фото кандидата (залежно від тексту).
               Колір. Може бути чорно-білою або кольоровою (2 або більше кольорів). Для чорно-білої листівки фотознімки слід обробити так, щоб вони добре виглядали.
               Додаткові коментарі. У буклеті можна зазначити контактну інформацію: звичайну адресу та/або електронну адресу, номер телефону, адресу сайту тощо. Листівки можуть виготовлятись як поліграфічним способом (якщо висока якість фотографій є принциповою), так і на копіювальній техніці в штабі.
 
Плакат
               Мета. Слід застосовувати, щоб покращити впізнавання кандидата та/або повідомити виборцям головне гасло кампанії.
               Формат. Як правило має книжковий формат, але може бути й альбомного формату. Односторонній. Кількість слів не має перевищувати 10 з прийменниками. Практика показує, що навіть плакати, розміщені на зупинках транспорту, виборці не схильні довго й вдумливо читати.
               Графіка. Знак кампанії, портретне зображення кандидата та графічні елементи, що посилюють текст (вибір залежить від тексту).
               Колір. Повнокольоровий.
               Додаткові коментарі. Рекомендуємо поліграфічний спосіб виготовлення. Від якості виконання плакату залежить, чи звернуть на нього увагу.
 
 
Інформаційні плакати, виготовлені за рахунок бюджету
               Кандидат (довірена особа кандидата) не може впливати на дизайн та спосіб виготовлення таких плакатів. Їх наповнення також не підлягає корегуванню. Плакат міститиме фото кандидата та його автобіографію. З приводу виготовлення цих інформаційних матеріалів можна дати лише кілька порад.
1.       Ви маєте виготовити (вибрати) вдалі фото кандидата, які подаватимете до виборчої комісії в пакеті документів для реєстрації (дивіться наведені вище вимоги до фотографій).
2.       Автобіографію кандидата слід піддати певній літературній обробці, щоб вона сприймалась як розповідь про життя людини, а не довідка з відділу кадрів. Звісно, не можна подати до виборчої комісії  довершений міфологічний текст про кандидата. Автобіографія повинна відповідати вимогам закону. Але варто спробувати зробити її більш цікавою та легкої для сприйняття.
3.       Довірена особа кандидата повинна уважно продивитись макет інформаційного плакату та кілька разів прочитати текст. На що слід звернути увагу?
·   Як це не дивно звучить, переконайтесь, що на плакаті розміщено фото саме вашого кандидата.
·   У прізвищі, імені та по-батькові кандидата не повинно бути помилок. Прочитайте їх по буквах кілька разів. Цей текст є звичним для вас, тому читаючи швидко, ви будете бачити те, що треба, а не те, що написано насправді. Дуже уважно прочитуйте прізвище, ім’я та по-батькові, якщо вони є складними та/або нетрадиційними для української мови.
·   Майте перед собою роздруковану зі штабного комп’ютера автобіографію кандидата. Уважно прочитайте текст біографії, поданий в макеті, перевіряючи його на наявність орфографічних та пунктуаційних помилок. Звіртесь з наявним у вас тестом, 1) чи не пропущено речення або абзаци, 2) чи не має помилок у датах та назвах (найменування навчальних закладів та підприємств, назви нагород, вчених ступенів, звань тощо), 3) чи правильно написано прізвища, імена та по-батькові, які зустрічаються в тексті (у переліку членів родини тощо).
              
            Виготовляючи та поширюючи агітаційні матеріали, слід суворо дотримуватись вимог закону про вибори.
 
 

Автор: Олександра Хрістофорова

сторінка Facebook

канал YouTube

 

 

 


 

Подпишитесь на рассылку семинаров и тренингов, если

- Ваша цель - быстро подготовить адекватный персонал для политической кампании

Ваша цель - стать профи политконсалтинга

 

 

 


<<назад

Сайт работает на BCMS при поддержке https://studiobrand.net