Центр политической информации «ДАТА»
суспільно- політичні проекти
прикладні наукові освітні




СТАТТЯ: Підготовка публічного виступу кандидата
               Не радимо кандидатам та їх оточенню готувати повний текст виступу, починаючи за слів «Доброго дня!» і завершуючи словами «Дякую за увагу!». Звертаючись до аудиторії, великою помилкою є читати текст «з папірця». По-перше, слухачі набагато краще сприймають живу мову. По-друге, дуже важливим є контакт з аудиторією, який не можна встановити при читанні (люди уважніше слухають оратора, що дивиться їм у вічі, жестикулює, робить природні паузи тощо). По-третє, політик, який «говорить власними словами», справляє враження більш освіченого та компетентного (навіть якщо його мова не є ідеальною з погляду лінгвіста).
 
               Спираючись на власний досвід, маємо визнати, що серед кандидатів трапляються особи абсолютно позбавлені ораторських талантів. Вони є абсолютно непублічними, мають бідний словарний запас, вживають багато «слів-паразитів» й нецензурних слів, не здатні висловити прості думки. Висунувши свою кандидатуру на виборах, такий кандидат має уникати живого спілкування з аудиторією. Якщо ж без промови не обійтись, краще вже прочитати її від початку до кінця, бо жива мова в цьому випадку лише зашкодить іміджу. Однак таких кандидатів не більше 2% від загальної кількості. 
 
               Тим, хто створюватиме текст промови для читання «з папірця», будуть корисними кілька порад.
1.       Враховуйте характеристики аудиторії, перед якою виступатиме кандидат (освіта, сфера діяльності, цінності тощо). Ви маєте торкнутись тем, що хвилюють цих людей. Не менш важливо підготувати виступ мовою слухачів (зрозуміло, що виступи на міській конференції медпрацівників та на відкритті футбольного турніру будуть різними).
 
2.       Дотримуйтесь регламенту. Оцініть швидкість читання кандидата і орієнтуйтесь на неї. Нехай тесту буде менше, й промова завершиться раніше. Це краще для оцінки кандидата слухачами, ніж зловживання їх увагою.
 
3.       Перш ніж розпочати роботу над текстом, дайте собі відповіді на такі питання:
·    що саме кандидат має повідомити аудиторії;
·    до яких висновків треба підштовхнути слухачів;
·    якими фактами краще аргументувати/ілюструвати точку зору кандидата.
 
4.       Переконайтесь, що структура виступу є чіткою, переходи від однієї думки до іншої зрозумілі.
 
5.       Працюючи над текстом, пам’ятайте, що його не читатимуть, а слухатимуть. Нехай хтось почитає вам вголос тест цієї консультації, і ви зрозумієте наскільки важко сприймати на слух текст, який містить:
·    довгі речення;
·    дієприкметникові звороти;
·    складносурядні речення;
·    великі переліки;
·    багато цифр.
Дотримуйтесь правила «Одна думка – одне речення». Пишіть простими зрозумілими реченнями, використовуючи телеграфний стиль.
 
               Звертаємо увагу керівників штабів: кожен кандидат, який не має відповідної практики, може спочатку справити враження бездарного оратора. Правильна підготовка допоможе все виправити. Тих, хто лінується готуватись до виступів, треба переконати, що тренування необхідне.
 
               Напередодні передвиборної кампанії вже не варто починати систематичні заняття з риторики. Це доцільно було робити щонайменше кілька місяців тому. На початку кампанії треба набувати майстерності, використовуючи тези власної програмної промови.
 
               Програмна промова має включати такі основні компоненти:
1.       Цікаве повідомлення або жарт (цитата, анекдот тощо). Використовується для того, щоб привернути увагу аудиторії.
 
2.       Комплімент на адресу аудиторії. Якщо присутні працівники металургійної промисловості, висловити повагу до цієї професії. Якщо слухачі є мешканцями одного селища – захоплення цим селищем.
 
3.       Коротке викладення основних положень програми (не більше трьох). При цьому слід повідомити, яким чином кандидат забезпечить їх виконання.
 
4.       Пояснення, яким чином реалізація згаданих пунктів програми вплине на життя слухачів. 
 
5.       Оцінка чинної влади (рівня посади, на яку претендує кандидат – центральна, регіональна і т. ін.). Оцінка залежатиме від ставлення більшості виборців до їх нинішніх обранців (повага або обурення).
 
6.       Приклад або історія на політичну тему, що має продемонструвати єдність поглядів кандидата та виборців.
 
7.       Заява щодо віри в успіх. Кандидат підкреслює, що такий успіх буде результатом спільної з виборцями перемоги задля спільної користі. Має прозвучати заклик до співпраці.
 
8.       Прощання і подяка. Слід подякувати виборцям за те, що вони прийшли на зустріч та підтримали кандидата.
 
               Доцільно готувати не текст промови, а лише тези. Перший розділ «заготовок» складають положення програми, другий - заяви з загальнополітичних питань, третій – жарти, притчі, анекдоти, цікаві історії. У першому та другому розділі повинні бути тези, розраховані на різні аудиторії, перед якими доведеться виступати кандидату. Так, під час кампанії в сільському районі кандидат зустрічатиметься з аудиторіями, представники яких мають дещо різні інтереси (з міськими та сільськими жителями; з робітниками, селянами та інтелігенцією; з молодими виборцями та виборцями похилого віку тощо). Слід підготувати тези в розрахунку на кожну з груп виборців. 
 
               Рекомендуємо записати тези на картках. Тоді ви матимете можливість сформувати для конкретної промови відповідний набір карток. При підготовці тез враховуйте наведені вище рекомендації для створення тексту виступу. 
 
               Відповідальний член штабу (як правило, прес-секретар) повинен слідкувати за поточними подіями політичного та економічного життя та занотовувати на картках інформацію, яку кандидат може використати в промові. Окремі з цих нотаток також додають у набір карток для конкретної промови.
 
               Кандидат, який має бодай незначні ораторські здібності, має тренуватись, спираючись на картки з тезами. Не пропонуйте йому вчити напам’ять завершений текст промови. В цьому випадку складніше буде вносити в нього зміни. Кандидат розгубиться, якщо забуде якесь місце з тексту. Він одразу має говорити сам, маючи перед собою лише план доповіді (наприклад, картки, складені у певному порядку).
               
               Можна дати кілька порад щодо тренування кандидата.
1.       Кандидат повинен добре засвоїти основні положення програмної промови, викладені на картках, та добре орієнтуватись в основному наборі карток.
 
2.       Перші тренувальні промови краще проголошувати перед членами власного штабу та найближчим колом прибічників. Щодо спілкування з виборцями плануйте перші промови перед аудиторіями, що прихильні до кандидата.
 
3.       Кандидату слід пам’ятати:
·         починайте тренуватись перед дзеркалом, щоб контролювати власні міміку та жестикуляцію;
·         згадайте, чому ви скучали під час промов, які чули останнім часом, й не повторюйте помилки тих ораторів;
·         вступна частина промови має бути вражаючою, щоб ви заволоділи увагою слухачів;
·         аудиторія повинна зрозуміти центральні ідеї вашої промови, щоб навіть неуважні слухачі могли пригадати, про що ви говорили;
·         чітко структуруйте основні думки, підкріплюйте їх прикладами або статистичними даними;
·         кожна з основних думок повинна мати відношення до аудиторії;
·         переходи від однієї думки до іншої мають бути очевидними, допомагайте слухачам слідкувати за ходом вашої думки;
·         не використовуйте спеціальну термінологію, незрозумілу аудиторії, говоріть простими словами та реченнями;
·         завершуйте промову яскраво й емоційно, вона не повинна закінчуватись раптово для аудиторії;
·         не виступайте більше 5 хвилин, навіть якщо ви не обмежені регламентом.
 
4.       Запрошуйте в штаб на виступи незнайомих кандидату осіб. Це мають бути ваші довірені люди, які не розголошуватимуть нічого з побаченого та почутого.
 
5.       Кандидат повинен викладати різні версії програмної промови як стоячи (за кафедрою або без неї), так і сидячи (за столом або без нього). Створюйте кандидату різні умови виступу. Наприклад, запропонуйте йому сісти на звичайний стілець біля журнального столика. 
 
6.       Перебивайте промову кандидата різними репліками, ставте йому будь-які незручні питання (стосовно родини, рівня доходів тощо).
 
7.       Записуйте виступи кандидата на диктофон (якщо є можливість, - на відеокамеру) та аналізуйте запис разом з ним.
 
8.       Кандидат повинен вміти проголосити якісну програмну промову, отримавши набір карток до неї за 30 хвилин до виступу. В цьому випадку його можна вважати підготовленим до спілкування з виборцями.
 
9.       Перші виступи перед виборцями слід проводити перед аудиторією, яка не є ключовою (наприклад, у невеликих населених пунктах, на невеликих підприємствах тощо). Наскільки б добре не тримався кандидат перед власним оточенням, перші виступи перед виборцями будуть також тренувальними.
 
               Застерігаємо кандидатів та їх оточення від використання аудіосуфлера. Деякі члени штабу вважають, що можна «подати в ухо» будь-який текст, навіть якщо кандидат ніколи його не читав. Це дозволяє постійно оновлювати промову, додавати до неї актуальну інформацію, використовувати безліч текстів різного авторства. Ми не рекомендуємо застосовувати суфлер з кількох причин:
·   повторена за суфлером промова все одно не звучить, як власний текст, породжений кандидатом;
·   втрачається стиль кандидата, який теж має бути його візитною карткою, покращити його впізнавання виборцями;
завжди є ризик, що кандидат не розчує слово та бездумно скаже замість нього щось зовсім недоречне.
 

Автор: Олександра Хрістофорова

сторінка Facebook

канал YouTube

 

 

 


 

Подпишитесь на рассылку семинаров и тренингов, если

- Ваша цель - быстро подготовить адекватный персонал для политической кампании

Ваша цель - стать профи политконсалтинга

 

 


<<назад

Сайт работает на BCMS при поддержке https://studiobrand.net