Центр политической информации «ДАТА»




СТАТТЯ: Зустрічі кандидата з виборцями (загальні рекомендації)

            Практика показує, що кандидат, який має відповідні якості, вміє справляти враження на виборців та переконувати їх, здатен забезпечити собі підтримку, просто «обходячи округ ногами» (йдеться про безпосереднє спілкування з виборцями).

            Можна дати кілька порад щодо підготовки та проведення зустрічей кандидата з виборцями.

            Перша і головна умова успіху: кандидат має справляти потрібне враження на людей. Перш, ніж зробити спілкування вашого кандидата з виборцями головним засобом агітації, оцініть його сильні та слабкі сторони. 

 

Аргументи «за» спілкування кандидата з виборцями:

  • Розвинені ораторські здібності.
  • Вміння переконувати.
  • Вміння дискутувати.
  • Ерудованість.
  • Витримка, стримана реакція на образи та провокаційні питання.
  • Впевненість в собі.
  • Приємний голос та хороша дикція.
  • Приємна зовнішність.

 

Аргументи «проти» спілкування кандидата з виборцями:

  • Значні труднощі при формулюванні думок.
  • Бідний лексичний запас.
  • Нездатність дискутувати.
  • Невміння аргументувати та переконувати.
  • Нестриманість, схильність до використання ненормативної лексики.
  • Надмірна сором’язливість.
  • Значні дефекти вимови (заїкання, погана дикція).
  • Зовнішність, яка на думку виборців, може не відповідати статусу народного обранця (наприклад, кандидат виглядає як «браток»).

 

            Наші консультанти часто стикались зі складною проблемою: кандидат ніяковіє; вважає себе не настільки цікавою персоною, спілкуванню з якою виборці приділятимуть час; вважає, що люди поставляться до нього ворожо. З таким кандидатом треба довго працювати, щоб змінити його переконання. Доки ви не зробити цього, НЕ ПРИМУШУЙТЕ ЙОГО ЗУСТРІЧАТИСЬ З ВИБОРЦЯМИ. Ефект від такого спілкування буде негативний. Доведеться знайти інші засоби для досягнення цілей кампанії.

 

            Формат зустрічей може бути різним.

            Спираючись на власний досвід, не рекомендуємо кандидатам (а також довіреним та уповноваженим особам) брати участь у «колективних» зустрічах з виборцями, які організовують виборчі комісії, з кількох причин.

 

- Навряд чи якась комісія організовуватиме зустрічі з кожним кандидатом окремо. На такі зустрічі, як правило, запрошують всіх кандидатів, які претендують на певну посаду. З цієї причини зустріч затягується, увага аудиторії розпорошується. До того ж, слухачі мають змогу порівнювати кандидатів. Добре, якщо таке порівняння буде на користь вашого кандидата. А якщо ні?

 

- План зустрічі визначає виборча комісія. Ви позбавлені можливості керувати спілкуванням вашого кандидата з виборцями. Наприклад, через регламент його доведеться завершити розмову у непідходящий момент або слово нададуть в самому кінці зустрічі, коли аудиторія вже нездатна реагувати навіть на найкращу промову.

 

- Дуже рідко виборці беруть участь у таких заходах добровільно. Не так погано, якщо вони витрачають на це робочий час (наприклад, зустріч відбувається на великому підприємстві у будень). Набагато гірше, якщо людей зобов’язують жертвувати заради зустрічі дозвіллям. В будь-якому разі такі слухачі не є активними. Часто ж вони обурені через марнування їх дорогоцінного часу. Такі негативні емоції переносяться на кандидатів, виступи яких доводиться слухати.

 

Виключення можна зробити лише за умови, що кандидатів два, причому ви впевнені, що ваш справить краще враження. До того ж, у такому форматі є можливість вступити в полеміку безпосередньо з конкурентом, що може підвищити інтерес аудиторії до виступів.

 

Персонал штабу має отримати вичерпну інформацію про захід, на який запрошує кандидата виборча комісія, и лише після цього слід приймати рішення щодо участі.

 

            У малих округах доцільно спілкуватись з невеликими групами виборців. Камерна атмосфера дозволяє наблизити кандидата до виборців (в прямому та переносному розумінні). В такий спосіб забезпечується сприйняття кандидата як «своєї людини», посилюється увага та довіра до його слів. Існує два способи організації таких зустрічей.

  1. Звертатись до стихійних груп виборців. Це можуть бути молоді мами, які гуляють з дітьми у парку; «собачники» на площадках для вигулу; пенсіонери, які дихають свіжим повітрям у дворі будинку тощо. Головна умова – звертайтесь до тих, хто не поспішає та перебуває у гарному (або принаймні нейтральному) настрої. З огляду на це, краще не турбувати людей на зупинках громадського транспорту, біля лікарень та магазинів. Якщо ваші виборці становлять лише частину мешканців населеного пункту (наприклад, жителі одного району міста), ретельно вибирайте місця для спілкування. Очевидно, непідходящою в цьому випадку є аудиторія на великих ринках, приміських вокзалах тощо (значна вірогідність, що кандидат звертатиметься не до своїх виборців).
  2. Організовувати зустрічі. Штаб кандидата орендує приміщення (чим ближче до помешкань запрошених виборців, тим краще) та розвішує оголошення із запрошенням взяти участь у спілкуванні з кандидатом у визначений час. Такі заходи краще призначати на вихідні дні з 14 до 17 години. В теплу погоду можна запрошувати жителів зібратись на вулиці (у парку, сквері). Враховуючи, що на більшій території нашої країни восени та навесні холодно й вогко, навряд чи в ці періоди року вдасться зібрати на вулиці багато людей. Кандидатам, які обмежені в коштах на оренду, ми радимо призначати такі зустрічі виборцям безпосередньо у дворі будинків. Запрошувати на них лише мешканців відповідних будинків. В такому разі люди не витрачатимуть часу на дорогу; не матимуть потреби старанно чепуритись; якщо замерзнуть, швидко зможуть повернутись в квартиру. Крім того, вам, можливо, вдасться привернути увагу перехожих, які не мали наміру взяти участь у зустрічі.

 

Не забувайте, що оголошення про зустріч також є агітаційним плакатом. Ви можете подати в ньому інформацію, яка приверне увагу. Це можуть бути цікаві відомості про кандидата, пряме запрошення від імені кандидата, риторичні питання тощо. Одного разу нашим фахівцям вдалось зібрати чимало людей на зустріч завдяки оголошенню з питання «Чому б просто не поговорити з політиком на лавочці?».

 

На зустріч з кандидатом можуть запрошувати також агітатори, які здійснюють поквартирний обхід. Виборцям, що проявили інтерес до спілкування з агітатором, можна залишити запрошення у поштовій скриньці.

 

Присутність чотирьох-п’яти осіб є достатньою для початку розмови. Якщо ви підходите до групи осіб, які зібрались з іншого приводу, привітайтесь та одразу повідомте мету спілкування. За умови, що відповідна сукупність людей не зібрана в одній точці (наприклад, вигулюючи собак на майданчику), підходьте до 2-х осіб, що стоять разом, або до однієї найбільш впевненої у собі людини. Це дозволить перебороти сторожкість, яку люди зазвичай виявляють до незнайомих. Інші зацікавлені особи підійдуть самі. Залежно від ситуації, кандидат або його співрозмовники можуть запросити їх приєднатись. В будь-якому разі не женіться за кількістю. Говоріть з тими, хто сам проявив інтерес, вони є найбільш уважними слухачами. Вдала розмова з 4-5 виборцями забезпечить вам інформування щонайменше 15-ти виборців.

 

Не стійте далеко, утворюючи штучний бар’єр між собою і людьми. Чим менше слухачів, тим ближче до них має стояти кандидат. По мірі збільшення аудиторії коло біля кандидата розшириться само по собі.

 

Кандидата має супроводжувати принаймні одна особа (помічник або прес-секретар), краще – протилежної з кандидатом статі. Це також може бути дружина (чоловік) кандидата за умови, що вони мають відповідну підготовку та беруть участь у кампанії. Практика показує, що пара чоловік-жінка (краще – одного віку) на рівні підсвідомості сприймається як безпечна. Це допомагає перебороти настороженість аудиторії. Крім надання психологічної підтримки, ця людина може керувати бесідою, тримати и роздавати агітаційні матеріали тощо.

 

            Костюм кандидата має відповідати обставинам. Так, виступати у дворі житлового будинку у вихідний день можна у більш демократичному вбранні (відмовитись від краватки, вбратись у куртку замість офіційного пальто, вибрати кепку замість капелюха тощо). Збираючись у парк або на спортмайданчик, слід вбратись в спортивному стилі (куртка, джинси, кросівки). Але застерігаємо вас від «надмірного демократизму»: кандидат у стоптаних черевиках або непрасованій сорочці навряд чи викличе довіру виборців.

            Кандидату доречно мати бейдж із зазначенням прізвища, імені, по батькові й посади, на яку він претендує. Бедж виконує 2 функції: 1) психологічно зменшує сторожкість людини по відношенню до незнайомого, який звернувся до неї; 2) сприяє запам’ятовуванню імені кандидата та посади, на яку він претендує.

            Чим меншою є аудиторія, тим більше спілкування повинно нагадувати бесіду. За змістом це має бути програмна промова, але скорочена та позбавлена патетики. Дайте можливість слухачам поставити вам питання. Самі звертайтесь з питаннями до учасників дискусії. Це мають бути питання, відповіді на які підтверджують думки та пропозиції кандидата. Так, ведучи мову про доцільність перерозподілу коштів місцевого бюджету від облаштування чергової паркової зони до ремонту систем водопостачання та опалення, кандидат може звернутись до співрозмовників з питанням «Скільки разів на рік у вас в будинку відключають воду або опалення через аварії?». Відповідь підтвердить слушність пропозиції. Кандидат за допомогою помічника повинен керувати спілкуванням та слідкувати за тим, щоб бесіда не перетворилась на сварку або стихійний мітинг, головною дієвою особою якого буде не кандидат або, ще гірше, кандидат буде сприйматись як ініціатор та учасник сварки.

            Максимальна тривалість зустрічі – 30 хвилин. Залежно від настрою аудиторії вона може завершитись і через 10 хвилин (та при цьому мета зустрічі буде досягнута). Слід навчитись коректно завершувати спілкування, якщо воно стає неконструктивним.

 

Враховуйте, що останнім часом спостерігається розчарування в «політиках-пророках», які зі сцени обіцяють натовпу спасіння. Тому промови перед великими залами дають все менший ефект. Крім того, щоб «відключити» розум людей з натовпу й навіяти їм певні установки, треба мати відповідні здібності та досвід. Кандидати місцевого рівня, як правило, такими похвалитись не можуть. Але у великих округах, щоб охопити якомога більше виборців, їм все ж доведеться виступати перед великими залами. Ключовий елемент такої зустрічі – програмна промова.

 

            Кандидату треба слідкувати за своєю жестикуляцією. Це є важливим й під час виступу перед невеликими групами виборців. Але розташування кандидата на сцені робить помітними найнезначніші рухи, на які не звертають багато уваги при особистому спілкуванні. Нам доводилось працювати з такими типовими помилками кандидатів (жести та міміка, які негативно сприймаються слухачами):

  • Стоячи перед мікрофоном, «захищається» від аудиторії: схрещує руки на грудях або як футболіст у стінці; тримається за стійку мікрофону тощо. Якщо ніяк не можна позбавити кандидата звички «закриватись», запропонуйте йому розкриту папку з двох половинок (скажімо, з довідковою інформацією), нехай тримає її обома руками в розгорнутому вигляді на рівні грудей. Слідкуйте, щоб кандидат не закривав папку та не прикривав нею нижню частину тіла.
  • Стоячи перед мікрофоном, коли говорить неправду, ховає руки в кишені або за спину.
  • Сидячи за столом, ховає руки під стіл, щось крутить в руках, переплітає пальці, закриває руками нижню частину обличчя.
  • Сидячи або стоячи стискає руки в кулаки.
  • Обдумуючи відповідь на складне («незручне») питання, стискає зубами ніготь великого пальця.
  • Для підсилення ключових тез промови «тикає» в зал вказівним пальцем (інші пальці при цьому стиснуті в кулак).
  • Має напружений (похмурий) вираз обличчя, не посміхається.

В будь-якому разі поза має бути невимушена, долоні відкриті, руки простягнуті в бік залу, амплітуда жестикуляції незначна.

 

Штаб повинен знайти на сцені найкраще місце (місця) для кандидата. Проекспериментуйте в штабі, щоб визначити, який варіант є найзручнішим для кандидата, коли він почувається максимально впевнено:

  • сидячи за великим столом;
  • сидячи за журнальним столом;
  • стоячи біля кафедри;
  • стоячи перед мікрофоном.

 

Врахуйте, що проголошувати програмну промову в будь-якому разі краще стоячи. Подбайте про те, щоб мікрофон у відповідні моменти був зручно закріплений.

 

Великий агітаційний захід повинен вести прес-секретар: представляти кандидата, надавати слово, опрацьовувати записки з залу тощо.

 

Максимальна тривалість такої зустрічі – 40 хвилин. Продовжувати спілкування доцільно за двох умов: 1) цього прагне аудиторія та 2) зустріч проходить у вигідному для кандидата ключі (дозволяє викласти додаткові міркування; повідомити інформацію щодо себе та власної родини, що оживить образ тощо). Якщо зустріч перетворюється на спілкування виборців між собою, на сварку або переходить в інший неприйнятний формат, її треба коректно завершити.

 

Зустріч у великому залі потребує значної уваги до організаційного забезпечення: вчасне отримання ключів, належне опалення, освітлення, мікрофони, прибирання тощо. Пам’ятайте, що враження від приміщення учасники зустрічі перенесуть на особу кандидата.

 

            Обов’язково залишайте учасникам зустрічі (як імпровізованої, так і планової) інформацію про кандидата на якомусь носії. Найдешевший спосіб – роздати агітаційну поліграфію. Іноді виборці не здатні пригадати прізвище кандидата, що справив на них позитивне враження, та назву виборної посади, на яку він претендує. Зверніть увагу: під час зустрічі ця інформація має прозвучати не менше трьох разів. Та навіть за виконання цієї умови не зайвим буде роздати листівки або буклети кандидата. Якщо тактика кампанії передбачає зворотній зв’язок виборців з кандидатом (збирання наказів, відповіді на питання тощо), агітаційна листівка має містити відповідну інформацію та/або відповідний бланк. У невеликих аудиторіях кандидату краще самостійно роздати листівки. У великих залах (біля дверей) персонал штабу має роздавати листівки всім виборцям, які входять, або тим, хто виходить з зустрічі (залежно від визначеної тактики).

 

Автор: Олександра Хрістофорова

сторінка Facebook

канал YouTube

 

 

 


 

Подпишитесь на рассылку семинаров и тренингов, если

- Ваша цель - быстро подготовить адекватный персонал для политической кампании

Ваша цель - стать профи политконсалтинга

 

 


<<назад

Сайт работает на BCMS при поддержке https://studiobrand.net