Центр политической информации "Дата"
WWW.DA-TA.COM.UA
   «»
СТАТТЯ: Підготовка та проведення інтерв’ю кандидата друкованим ЗМІ

На тексти інтерв’ю з відповідями, які готує власний штаб кандидата, поширюються, скоріш, правила копірайтингу. Тому в цій статті залишимо такого роду матеріали поза увагою.

            Кандидат на важливу посаду (наприклад, на посаду голови великого мста) обов’язково приверне увагу журналістів. Чим більше у кандидата шансів на перемогу, тим частіше до нього звертатимуться з проханням відповісти на питання ЗМІ. Звичайно, більшу частину пропозицій дати інтерв’ю ви відхилите, але якщо ігнорувати всі звернення, це зашкодить іміджу кандидата. То ж, принаймні одну-дві тривалі бесіди з журналістами протягом кампанії доведеться «витримати».

            У цій статті йтиметься про загальні правила підготовки до інтерв’ю, а також про особливості підготовки інтерв’ю друкованим виданням. За умови належної підготовки та правильної поведінки кандидата, інтерв’ю дасть вам можливість привернути увагу до нього. Крім того, як відомо, публікації в пресі викликають більшу довіру, ніж суто агітаційні матеріали.

 

Загальні правила та умови

            Інтерв’юер може не бути фахівцем стосовно тих тем, які ви обговорюватимете. Можливо, він має дуже загальну інформацію про вашу особу, роботу та політичну програму. Коли ви зрозумієте це, не ображайтесь і не ставтесь до журналіста зверхньо. Таке ставлення справить погане враження та одразу переведе спілкування в площину конфлікту, а вам треба отримати позитивний матеріал, щоб справити відповідне враження на аудиторію ЗМІ.

            Мета інтерв’ю (з погляду ЗМІ) полягає в тому, щоб розважити аудиторію та надати їй цікаву інформацію. Тому важливо, щоб ви висловлювались зрозуміло, вільно та компетентно відповідали на питання.

 

Підготовка

            Спробуйте дізнатись більше про інтерв’юера. Це робота прес-секретаря штабу. Він має ознайомитись з матеріалами, які готував цей журналіст, зрозуміти, в якому стилі той веде бесіду. Якщо його підхід до інтерв’ю може завадити передачі аудиторії послання кандидата або зашкодити іміджу кандидата, має сенс відмовитись від такої бесіди. Звичайно, прес-секретар повинен також звертати увагу на характер засобу масової інформації, де буде опубліковано матеріал. Кажучи коротко, імідж ЗМІ, де буде розміщено інтерв’ю, має підтримувати позитивний імідж вашого кандидата. Аудиторія ЗМІ повинна відповідати аудиторії ваших виборців. Якщо це не так, ввічливо відмовтесь від зустрічі з журналістом.

            Завчасно слід дізнатись про тему бесіди. Це важливо з двох причин:

  1. Може виявитись, що журналіст має намір присвятити матеріал темі, яка за оцінкою штабу, не є актуальною для виборців, за голоси яких бореться ваш кандидат.
  2. Кандидат зможе спеціально підготуватись, перечитати та мати під рукою потрібні матеріали, сформулювати головні думки.

Від журналіста вам не завжди вдасться отримати перелік питань. Якщо вам відмовили, не наполягайте, щоб не псувати стосунки. Ще раз підкреслимо: якщо інтерв’ю «договірне», від вас потрібен лише текст питань і відповідей; розмова безпосередньо з кандидатом є зайвою.

Професійний прес-секретар, знаючи тему бесіди та маючи перед собою попередні публікації вашого інтерв’юера, може передбачити більшість питань. Відповідно, кандидат за допомогою прес-секретаря зможе підготувати відповіді.

Слід виокремити основні тези, які кандидат має донести до аудиторії. Пам’ятайте: ваша мета не просто справити хороше враження, а скористатись можливістю повідомити (повторити) виборцям основні послання вашої кампанії. Занотуйте головні тези у записнику, щоб не розгубитись. Кандидат має усвідомлювати, що прес-секретар не здатен вгадати весь план бесіди, тому можливі й несподівані питання. Крім того, інтерв’юер навряд чи дозволить кандидату говорити у зручному для останнього темпі. Можливо, він перебиватиме, кидатиме репліки, ставитиме уточнюючі питання тощо.

Важливим є також місце, де проходитиме інтерв’ю. Краще, щоб зустріч з журналістом відбулась на вашій території. По-перше, кандидат почуватиметься більш впевнено у звичній обстановці. По-друге, в нього під рукою знаходитиметься все, що може знадобитись: від роздрукованих даних до склянки води.

 

Сприйняття питань

            Кандидат повинен бути зосередженим. Слід спланувати час такими чином, щоб перед початком бесіди мати принаймні 15 хвилин, аби налаштуватись: «викинути» з голови все, що не стосується розмови, пригадати найважливіші тези, покласти перед собою нотатки тощо.

            Слухаючи питання, подумки формулюйте вдалу відповідь, яка дозволить повідомити аудиторії важливі послання та не відкриє невигідну інформацію. До того ж, враховуйте, що ваша відповідь може послужити основою для наступного питання. Не згадуйте факти (думки), про які з певних причин краще не розповідати більш докладно. Наприклад, ви плануєте впровадити спонсорську програму «Дитячий майданчик», але ще не зібрали достатньо коштів, тому не знаєте, коли програма розпочнеться. В такому разі краще не повідомляти журналісту про ці плани, бо він може зацікавитись наразі невигідними для вас подробицями.

            Якщо під час інтерв’ю друкованому виданню, ви не зрозуміли питання, попросіть його повторити. Можна також переформулювати питання та поцікавитись, чи це мав на увазі журналіст.

            Не відволікайтесь від бесіди на сторонні думки, телефонні розмови тощо.

 

Відповіді

            На кожне питання слід дати коротку точну відповідь. Вона, до того ж, має містити послання та/або інформацію про переваги кандидата та його програми. Кандидат повинен говорити простою зрозумілою мовою. Це важливо, по-перше, для того, щоб вас правильно зрозумів інтерв’юер, по-друге, щоб ваше послання зрозуміли виборці, яким ви його адресуєте. Вживайте прості фрази та речення. Тут доречно дотримуватись правила «одна думка – одне речення». Уникайте спеціальних термінів, жаргонізмів тощо.

            Якщо питання геть «незручне» й пряму відповідь на нього давати невигідно, можна «зачепитись» за якісь слова у питанні та увести розмову в інший бік. Припустімо, журналіст поставив кандидату питання «Чи вважаєте ви свій нинішній шлюб більш вдалим за попередні?». Пряма відповідь – порівняння шлюбів та «рейтингування» дружин навряд чи створить позитивне враження у читачів. Замість такої відповіді кандидат може викласти своє розуміння щасливого шлюбу, зазначити, що з роками став мудрішим й приділяє набагато більше уваги збереженню підтримці та зміцненню родинних стосунків, ніж тоді, коли був ще юнаком тощо.

 

Особливості інтерв’ю друкованим ЗМІ

            Домовляючись про інтерв’ю для преси, прес-секретар повинен поцікавитись, коли матеріал має бути готовий. Це допоможе визначити, чи матиме кандидат час на зустріч з журналістом та підготовку до неї. Якщо ви дали згоду на інтерв’ю, суворо дотримуйтесь обумовлених строків. Це стосується не лише часу бесіди, а й строку надання прес-папки, фотографій тощо.

            Бесіду з інтерв’юером краще записати на диктофон. На жаль, деякі журналісти наводять неправильні цитати. Іноді це відбувається ненавмисно, іноді – цілком свідомо. При цьому застерігаємо вас від невиправданої прискіпливості. Якщо допущена неточність не спотворює загальний зміст послання, не дорікайте журналісту. Але точність висловлювання з принципових або спірних питань є важливою. Відповідні цитати (тези) слід перевірити. В цьому вам допоможе диктофонний запис.

            Під час бесіди кандидат не повинен згадувати нічого, що «не призначено для друкування». Іноді кандидат повідомляє інтерв’юеру щось «по секрету» та просить не розголошувати такі відомості. Зайве казати, що саме ця заява може стати центральним фрагментом матеріалу. Дотримуйтесь такого правила: не кажіть під час інтерв’ю нічого з того, що не хотіли б побачити на сторінках видання.

            Не розраховуйте на те, що журналіст правильно записав ваші слова й навіть повністю розшифрує власний диктофонний запис. Тому по завершенні бесіди не зайвим буде надати інтерв’юеру ключові друковані матеріали, які стосуються теми розмови (передвиборну програму, заяву тощо). Зробіть це делікатно. Подякуйте за розмову. Скажіть, що хотіли б полегшити роботу журналіста, тому пропонуєте йому роздруківки відповідних документів та їх електронні версії.

            Пам’ятайте, що текст інтерв’ю, яке кандидат дає друкованому виданню, знаходиться під контролем редакції. Її відповідальний працівник може скорочувати текст, змінювати формулювання, визначати шпальту та «оточення» вашого матеріалу (інші текстові та графічні матеріали). Завдання прес-секретаря – контролювати (наскільки це можливо), щоб послання було передано правильно та у найкращому з можливих вигляді.

            Прес-секретар, даючи згоду на інтерв’ю, повинен домовитись про ознайомлення з його текстом, підготовленим до друку, та візуванням роздруківки. Зробити це треба делікатно. У журналіста не повинно скластись враження, що його перевіряють. В тексті, який буде надано для ознайомлення, виправте серйозні помилки. Йдеться про суттєві фактологічні помилки, приписування кандидату думок з принципових питань тощо. Прес-секретар повинен внести відповідні виправлення в текст. Зробити це треба швидко. До того ж, виправлення мають бути розбірливими і зрозумілими. Не слід критикувати матеріал в цілому, оцінювати стиль, дизайн шпальти тощо.

 

Тренування

            Людина, яка претендує на помітну посаду хоч і місцевого рівня, повинна мати навички спілкування з журналістами в форматі інтерв’ю. Тому краще завчасно провести відповідні тренування. В ролі інтерв’юера може виступити надійна людина, з якою кандидат не знайомий особисто. Звісно, ця людина повинна мати певний журналістський досвід. «Тренувальні» інтерв’ю варто записати на диктофон. Кожен запис треба розшифрувати та докладно проаналізувати разом з кандидатом.

 

Автор: Олександра Хрістофорова

сторінка Facebook

канал YouTube

 

 

 


 

 

Подпишитесь на рассылку семинаров и тренингов, если

- Ваша цель - быстро подготовить адекватный персонал для политической кампании

Ваша цель - стать профи политконсалтинга

 


<<назад
Центр политической информации "Дата"
info@da-ta.com.ua
WWW.DA-TA.COM.UA